مراتب و اثرات تربیتی دعا در اندیشه دینی با تأکید بر نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

دعا علاوه بر نقشی که در تهذیب روحی انسان دارد، عامل تربیتی مفیدی نیز هست. بررسی این موضوع در نهج البلاغه می­تواند چشم­اندازهای شایسه­ای را در این عرصه آشکار سازد. از اینرو نوشتار حاضر به بررسی مراتب و اثرات تربیتی دعا در اندیشه امام علی (ع) با تأکید بر نهج البلاغه پرداخته و سعی دارد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که مراتب دعا و ارتباط با خدا در نظر آن حضرت (ع) چه بوده و دارای چه اثرات تربیتی است؟ این تحقیق با روش متن‌محور و بررسی کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه و پیش‌فرض صحت سند و محتوای آن، نشان می­دهد که حضرت (ع) به دو سطح از ارتباط عاشقانه و معیشتانه با خدا اشاره داشته که هر کدام داری آثار تربیتی خاص خود هستند؛ در مرتبه ارتباط عاشقانه، ایجاد نور امید و تقوا در وجود انسان، تقویت نور معرفت، آرامش قلب، دفع بلاهای دنیوی و معنوی، راهیابی به گنجینه­ها و نعمت­های الهی و دوری از گناه از جمله آثار دعا برشمرده می­شود. در مرتبه ارتباط معیشتانه، برخی برای برآورده شدن حاجات متوسل به ائمه می­گردند و برخی راه را اشتباه رفته و در دام انحرافات گرفتار می­شوند که خود پیامدهای منفی به دنبال دارد. در نوشتار حاضر به طور مجزا به هریک از این موارد پرداخته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها