ارائه مدل استراتژیهای سکوت سازمانی براساس آموزههای نهج البلاغه
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
سکوت سازمانی پدیدهای است در سطح جمعی که در آن کارکنان از ارائه اطلاعات، عقاید یا نگرانیهای خود که در رابطه با مسائل و مشکلات بالقوه کاری میباشد، خودداری میکنند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مؤلفهها و در نهایت، ارائه مدل استراتژیهای سکوت سازمانی بر اساس نهج البلاغه میباشد. برای استخراج مؤلفهها و ارائه مدل از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که بر اساس سخنان امام علی (ع)، مؤلفههای سکوت سازمانی در دو بعد سکوت و عدم سکوت، قابل طبقهبندی هستند. بر اساس نتایج حاصله، سکوت در مورد افراط و تفریط، امر به معروف و نهی از منکر، ظلمستیزی، جاهطلبی و قدرتطلبی جایز نبوده و در برابر این موارد باید سکوت خود را شکست. اما در مورد اطاعت از خداوند، حفظ وحدت، عدالتورزی، انتقاد سازنده، قانونگرایی، نداشتن دانش و شنیدن سخن حکیمانه باید سکوت نمود.