از آنجا که معرفت، مقدمه ایمان و به تبعش عمل صالح و تکامل انسان است و در مکتب اسلام، دنیا و آخرت از هم جدا نبوده و راه رسیدن به قرب الهی و خلیفه اللهی انسان از زندگی در دنیا میگذرد، کسب معرفت دربارة دنیا و نحوة تعامل صحیح با آن، لازم و ضروری به نظر میرسد. در نوشتار حاضر، دنیا در نهج البلاغه با تعابیر مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد. در برخی از عبارات حضرت (ع) به مدح دنیا و در برخی دیگر به ذمّ آن پرداخته شده است. بنابراین لازم است با توجه به بیانات دیگری از ایشان، حقیقت اندیشة علوی دربارة دنیا و مادّیات تبیین گردد. در واقع دنیا به معنای جهان آفرینش، مذموم نمیباشد؛ چرا که در متون اسلامی از آن به نیکی یاد شده و خلقت دنیا حکیمانه و هدفمند معرفی شده است. دنیا به مفهوم علاقه فطری و طبیعی به مواهب دنیوی نیز مذموم نیست؛ چرا که وجود آن نیز مطلوب و حکیمانه و جزئی از نظام خلقت میباشد و ابزاری مناسب در مسیر تکامل انسان محسوب میشود. آنچه مورد نکوهش قرار گرفته است علاقه به معنای دلبستگی و وابستگی و هدف قرار دادن دنیا و غفلت از ماورای آن است که مستلزم طغیان و سرکشی نسبت به خداوند و رسولان او میباشد؛ لذا چنین دنیای جمع نشدنی با آخرت است. در واقع آنچه در مورد بیارزش بودن دنیا در نهج البلاغه آمده، مقصود بیارزش مقایسهای است. اینکه دنیا ارزش ندارد که انسان اصول اخلاقی، اجتماعی و جوهر هستی خویش را برای دستیابی به منابع دنیوی از دست بدهد بلکه باید از دنیا برای آخرت توشه برگیرد.
. (1400). دنیای ممدوح و مذموم از منظر نهج البلاغه و تحلیلی تاریخی بر بیانات حضرت علی (ع) در مورد دنیا و مذمّت آن. فصلنامه آیین علوی, 1(4), 129-150. doi: 01004
MLA
. "دنیای ممدوح و مذموم از منظر نهج البلاغه و تحلیلی تاریخی بر بیانات حضرت علی (ع) در مورد دنیا و مذمّت آن". فصلنامه آیین علوی, 1, 4, 1400, 129-150. doi: 01004
HARVARD
. (1400). 'دنیای ممدوح و مذموم از منظر نهج البلاغه و تحلیلی تاریخی بر بیانات حضرت علی (ع) در مورد دنیا و مذمّت آن', فصلنامه آیین علوی, 1(4), pp. 129-150. doi: 01004
VANCOUVER
. دنیای ممدوح و مذموم از منظر نهج البلاغه و تحلیلی تاریخی بر بیانات حضرت علی (ع) در مورد دنیا و مذمّت آن. فصلنامه آیین علوی, 1400; 1(4): 129-150. doi: 01004